Speerpunten VVD bij Begroting 2021: Financiën, woningbouw en veiligheid!

Fractievoorzitter Jordy Drieman geeft tijdens de Algemene Beschouwingen zijn visie over de Begroting 2021 van de gemeente Cranendonck.

Ondanks dat het financieel al beter gaat met de gemeente, is er in 2021 nog altijd een tekort en moeten de reserves opnieuw aangesproken zijn. In dat licht en ook vanwege Corona, vond de VVD-fractie de verplaatsing van de fietsenstalling en de uitgave voor zonnepanelen (83.000 euro) op dit moment ongepast. In een periode waarin ondernemers en hun gezinnen hun spaargeld moeten inzetten om het bedrijf overeind te houden, moet de gemeente dit soort niet-urgente uitgaven niet willen doen. Ook richting andere inwoners die onzekerheid ervaren over het behoud van hun baan is dit geen goed signaal. Gelukkig heeft de wethouder toegezegd om nog eens kritisch naar de kosten te kijken.

Er wordt nog altijd te weinig gebouwd in Cranendonck. Enkel met inbreidingslocaties alleen gaan we het niet redden om voldoende geschikte woningen te hebben voor onze inwoners. Middels een amendement werd het College van B&W opgedragen om te zoeken naar een uitbreidingslocatie in Budel voor de lange termijn. Het voorbereiden van een nieuwe wijk heeft behoorlijk wat tijd nodig, dus vooruitdenken is hierin noodzakelijk. Om draagvlak te krijgen voor het amendement is gekozen om de uitbreidingslocatie te zoeken in Cranendonck, maar onze fractie denkt alsnog dat de kern Budel het meeste behoefte heeft aan zo'n uitbreidingslocatie. Dit amendement werd unaniem aangenomen, waardoor volgende generaties toch weer uitzicht hebben op een mooie woning in Cranendonck!

Op dit moment heeft de gemeente Cranendonck vier majeure projecten: 'Centrumplan Budel', 'Ontwikkeling Baronie van Cranendonck', 'Onwikkeling Wegenstructuur' en 'Samenwerking Grensgebied de Kempen / Kansen over Grenzen'. De benoemde majeure projecten vragen extra aandacht en tijd van de ambtenaren en volgens de VVD-fractie zijn dit niet meer de meest essentiële zaken waar de gemeente mee bezig is. De omgevingswet, burgerparticipatie, woningbouw en het sociaal domein zijn namelijk net zo belangrijk of wellicht zelfs belangrijker dan de huidige majeure projecten. Het toevoegen van majeure projecten voegt weinig toe, dus had de VVD-fractie voorgesteld om er helemaal mee te stoppen. Dit amendement werd aangenomen met een kleine meerderheid.

Ook de twee moties die de VVD had voorbereid, zijn unaniem aangenomen. De eerste motie ging opnieuw over woningbouwontwikkeling. Op dit moment is er in Cranendonck weinig grond in handen van de gemeente, waardoor we voor het bouwen van woningen afhankelijk zijn van initiatiefnemers en grondeigenaren. In een motie wordt opgeroepen om te onderzoeken of het verstandig is om binnen de grondexploitatie van de gemeente Cranendonck op een verantwoorde manier grond aan te kopen. In de eerste helft van 2021 wordt de gemeenteraad hierover geïnformeerd.

De tweede motie was bijzonder genoeg al uitgevoerd, voordat hij aangenomen werd in de gemeenteraad. Op maandagavond hebben we de motie 'veiligheid in de kernen' ingediend en op dinsdagavond bij de besluitvorming was hij door Burgemeester Roland van Kessel al uitgevoerd. De rijksoverheid had namelijk middelen beschikbaar gesteld voor gemeenten met overlastgevende asielzoekers. Tien gemeenten hadden gebruik gemaakt voor een maximaal bedrag van 50.000 euro, waardoor er nog een half miljoen beschikbaar zou zijn. De VVD-fractie verzocht het College van B&W om een extra bijdrage te vragen om het veiligheidsgevoel binnen onze kernen te verbeteren. We kregen de steun van alle partijen voor deze motie.