VVD Cranendonck stemt tegen zonnepark Oranje Nassaulaan!

De lokale VVD heeft ingestemd met Zonnewei de Raak, een initiatief van Maarheezenaar Wim van Hooft en met Zonnepark D'Aasdonken, maar heeft tegen een zonnepark aan de Oranje Nassaulaan gestemd. VVD Cranendonck is van mening dat het geen goede keuze om juist op deze locatie voor de komende 25 jaar een zonnepark aan te leggen en heeft daarom tegen het voorstel gestemd. Daarnaast zijn de andere twee voorstellen nog duurzamer geworden door de initiatiefnemer ook te verplichten om bij verwijdering van het zonnepark voor recycling te zorgen!

Het zonnepark aan de Oranje Nassaulaan ligt op een strategische locatie. Wellicht komt hier ooit de uitbreiding van het industrieterrein, de uitbreiding van Station Maarheeze, de uitbreiding van Refresco of gewoon simpelweg woningbouw. Vanwege deze reden heeft de VVD besloten om het zonnepark op deze locatie geen goedkeuring te geven. Ook Pro6, ELAN en Cranendonck Actief hadden dezelfde mening in de commissievergadering. CDA sloot zich hier in de raadsvergadering bij aan, waardoor alle partijen unaniem tegen de ontwikkeling van dit zonnepark zijn.

De twee zonneparken waar wel mee ingestemd is, liggen binnenkort ter inzage. In september zullen deze voorstellen opnieuw op de raadsagenda verschijnen. De raad zal dan de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, waardoor de duurzaamheidssubsidie aangevraagd kan worden en de zonneparken ook daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden!