VVD Cranendonck blij met voorrang eigen inwoners bij nieuwbouwprojecten!

VVD Cranendonck heeft in december via een motie gevraagd om in gesprek te gaan met projectontwikkelaars van 'De Neerlanden II' in Maarheeze en 'Boschakkers II' in Budel. Vooruitlopend op nieuwe wetgeving willen we dat minimaal 30% van de te bouwen woningen tot 355.000 euro wordt verkocht aan eigen inwoners. De projectontwikkelaar van 'De Neerlanden II' heeft laten weten dat ze deze voorrangsregeling gaan toepassen bij alle woningen tot 355.000 euro. Wij zijn blij dat we dat als lokale VVD hebben kunnen realiseren!

Ondanks de mededeling van het College van B&W dat de huisvestingsverordening nodig is om voorrang te kunnen verlenen, heeft een gesprek met de projectontwikkelaars al het juiste resultaat opgeleverd. In Maarheeze hoopt de projectontwikkelaar deze zomer van start te gaan met de ontwikkeling van 94 woningen in 'De Waterbrink', zoals het project aan de Neerlanden gaat heten. Ook met de ontwikkelaar van 'Boschakkers II' (tegenover De Spar in Budel) is dit gesprek gevoerd. Later zal de raad worden geïnformeerd of ook in dit project gekozen wordt voor de eigen inwoners. Wij houden dit nauwlettend in de gaten.

In beide plannen worden ook sociale huurwoningen gerealiseerd door woningcorperatie Wocom en deze mag niet zomaar voorrang verlenen aan eigen inwoners. Het is VVD Cranendonck al langer een doorn in het oog dat we huurwoningen bouwen die vervolgens dankzij 'wooniezie' toegewezen kunnen worden aan mensen buiten Cranendonck. Commissielid Marina Liebregts sprak hierover in het verleden al bij de nieuwbouw op de Nieuwstraat/Burgemeester van Houtstraat. Zolang er zoveel Cranendonckers wachten op een geschikte huurwoning, moeten we deze zoveel als mogelijk voorrang geven. Om dit kracht bij te zetten, heeft VVD Cranendonck samen met ELAN een motie ingediend toen het hier bij de laatste raadsvergadering wederom over ging bij het project aan de Rubenslaan 1. Hierin wordt gevraagd om te onderzoeken of het juridisch mogelijk is om zoveel mogelijk eigen inwoners voorrang te geven en bij nieuwbouwprojecten na te streven dat dit in de overeenkomst met projectontwikkelaars meegenomen wordt.

Fractievoorzitter Jordy Drieman is blij met de reactie van het college van B&W: 'De afgelopen jaren is in Cranendonck veel te weinig gebouwd, daardoor zijn er nu te weinig beschikbare woningen. Veel jeugd woont langer thuis dan ze lief is en eigen inwoners staan door de systematiek bij Wocom op een wachtlijst voor een huurwoning, die vervolgens wordt toegewezen aan iemand van buiten onze gemeente. Wij willen ervoor zorgen dat ook de volgende generatie Cranendonckers kan blijven wonen in de door hun zo geliefde dorpen, in zowel koop- als huurwoningen. We zijn trots dat ons dit gelukt is'