VVD Cranendonck wil defensie terug naar Nassau Dietz-kazerne

Op dinsdag 27 augustus heeft Dilan Yesilgoz een bezoek gebracht aan Cranendonck. De partijleider sprak daar met de lokale afdeling van de VVD over de toekomst van het Nassau Dietz-terrein, waar al tien jaar een AZC met 1.500 bewoners is gevestigd. Het doel van VVD Cranendonck is om defensie te laten terugkeren op dit terrein. ‘We hebben de problemen op het AZC en in Maarheeze laten zien, maar vooral gesproken over de kansen van het terrein voor Defensie’.

Willem Swinkels diende namens VVD Cranendonck bij de laatste raadsvergadering een motie in om actief te gaan lobbyen voor een terugkeer van Defensie op het Nassau Dietz-terrein. ‘Defensie is eigenaar van het terrein. In haar notitie ‘Ruimte voor Defensie’ wordt het terrein in Budel expliciet benoemd als eerste alternatief dat omgebouwd kan worden tot oefendorp zodat er getraind kan worden in verstedelijkt gebied. We hebben het College van B&W gevraagd om daarvoor actief te gaan lobbyen. Uiteraard moeten we dan ook zelf onze landelijke partijgenoten uitnodigen en laten zien welke kansen er hier liggen.’

Samen met Dilan Yesilgoz bracht de VVD-fractie een bezoek aan het AZC, maar ging het ook naar het station in Maarheeze waar fulltime beveiliging staat vanwege de overlast en werd het centrum van Maarheeze bezocht waar winkeliers en ondernemers eveneens veel overlast ondervinden. Het werkbezoek werd afgesloten met een lunch en een gesprek in de Smelt. ‘Het draagvlak voor het opvangen van asielzoekers in Cranendonck is weg. Ik hoop dat het nieuwe kabinet snel aan de slag gaat met het terugdringen van de asielinstroom. Het is fijn dat Dilan met eigen ogen is komen kijken wat dit asielbeleid doet met onze inwoners en ondernemers’, aldus fractievoorzitter Jordy Drieman.