Budel

Wij willen de komende vier jaar samen met onze inwoners kijken naar wat nodig en belangrijk is. De volgende zaken verdienen wat ons betreft de aandacht in Budel.

• Aantal inwoners: 9.447
  • Aantal woningen: 4.237

Bourdriepark

Het Boudriepark in Budel moet weer een bloeiend park voor jong en oud worden. Na het weghalen van het jeugdhonk, waar we als lokale VVD erg blij mee zijn, is het park toe aan een opfrisbeurt. In de komende periode willen we samen met omwonenden nadenken over de toekomst van het park. Willen we hierin investeren? Wat te doen met de geasfalteerde plek naast het park? Vragen waar we samen met de inwoners antwoorden op willen geven.

Sportvoorzieningen

De afgelopen periode is er hard gewerkt om te komen tot een nieuwe sportvisie, voor een aantal verenigingen die niet op de nieuwe visie konden wachten zijn dringende knelpunten tussentijds opgelost. Sport is belangrijk, wij geven daarom aandacht aan de steeds groter wordende groep sporters zonder sportclub. In de afgelopen periode zijn er initiatieven van inwoners ingebracht, onder andere voor een vernieuwd skatepark en een Calisthenics park. Samen met inwoners willen we de sportvoorzieningen in Budel verder verbeteren.

Vitaal centrum

De bestemmings­plannen van het nieuwe centrum zijn goedgekeurd door de gemeenteraad. De vernieuwing van de oude Rabobank en de verplaatsing van de Jumbo zijn goedge­keurd. Enkele plannen komen nog niet van de grond omdat ze nog bij de Raad van State liggen. Gelukkig staan er maar weinig panden leeg, maar de leegstand die er is pakken we aan in overleg met de eigenaren.

Woningbouw

Er wordt nog altijd te weinig gebouwd, er zal een compleet nieuwe wijk gebouwd moeten worden om ervoor te zorgen dat onze inwoners in Budel kunnen blijven wonen. De plannen moeten de komende vier jaar zicht geven op een nieuwe wijk met woningen voor starters, maar ook voor doorstromers, sociale huur en vrije huur. Dit zorgt ervoor dat iedereen die in Budel wil blijven wonen dit in de toekomst ook kan!

Wijkniveau in plaats van dorpsniveau

Budel is te groot voor een dorpsraad. Door de invoering van burgerparticipatie is dit ook niet meer noodzakelijk. We kijken daarom op wijkniveau naar de wensen en behoeftes. We vinden het belangrijk dat de gemeente het gesprek aangaat met de inwoners van Budel, wij willen ze informeren en helpen om hun goede ideeën en initiatieven naar voren te kunnen brengen.

Randweg Zuid

De gemeenteraad heeft besloten dat de Randweg Zuid er niet komt. Dit ten spijt van de inwoners van de zuidkant van Budel. Het is tijd om hier opnieuw naar te kijken. Wij hebben al eerder voorgesteld dat het doorgaand vrachtverkeer via de Randweg Oost naar de haven in Budel­-Dorplein moet rijden. Via deze route kan België op een snelle manier worden bereikt. Ook de gemeente Weert is op zoek naar een duurzame oplossing voor de afwikkeling van hun verkeer op het industrieterrein. De aangrenzende Belgische gemeenten staan open voor een oplossing voor het vrachtverkeer. Wij plaatsen dit probleem hoger op de prioriteitenlijst van de gemeentelijke agenda en zetten in op een oplossing.

AZC

Het asielzoekerscentrum houdt Budel bezig. Er is sprake van overlast op straat, fietsen­ en winkel­ diefstal. We zien dat we niet langer aan het stuur zitten rondom de ontwikkelingen en dat moet veranderen. Daarom kiest VVD Cranendonck ervoor om geen AZC meer te hebben in onze gemeente. Bij het thema AZC komt dit onderwerp uitgebreid aan de orde.